Link met de cursus

Management

Managementfuncties

Luc Renier voert als manager verschillende managementfuncties uit. 

De eerste is plannen. Zijn job houdt in dat hij strategieën bedenkt om het bedrijf duurzamer te maken en hij stelt ook doelstellingen op om de veiligheid te garanderen.

De tweede managementfunctie is organiseren. Ook deze is duidelijk merkbaar. Eenmaal de doelstellingen en strategieën opgesteld zijn, zorgt hij er voor dat deze behaald zullen worden. Hierbij gaat hij vaststellen hoe dit concreet moet worden gedaan en wie dat moet doen.

De derde functie is leidinggeven. Luc Renier moet ervoor zorgen dat wat hij voorschrijft ook effectief gedaan wordt en dat doet hij door zijn team leiding te geven en te motiveren. Tijdens de kijkstage merkte ik dit op toen hij met zijn team ging praten.

De laatste functie controleren behoort ook tot zijn takenpakket. De manager moet ervoor zorgen dat de doelstellingen effectief behaald worden en daar kan hij zeker van zijn door tussentijds te controleren.

Vaardigheden

Tijdens de kijkstage was het duidelijk dat de manager die ik volgde vooral conceptuele vaardigheden heeft maar ook menselijke. Het abstracte denken is duidelijk te zien bij zijn taken. Het menselijke is vooral merkwaardig doordat hij zijn team moet motiveren.

Organisatie

Dow is een bedrijf dat werkt volgens het concept van 'de nieuwe organisatie'. Ze zijn heel klantgericht door telkens in te spelen op de wensen van de kant. Dit zien we omdat ze hun focus verlegt hebben van pure chemie tot technologie. Verder zijn ze heel flexibel voor hun personeelsleden. De mensen die bij Dow werken veranderen gemiddeld om de drie jaar van functie. Deze verandert gericht op hun vaardigheden.

Organigram en organisatiestructuur

Strategisch management



Strategie

De missie en de visie van Dow worden door het top management vastgesteld. Luc Renier stelt enkel de strategie op rond duurzaamheid en veiligheid voor Europa.

Planning


De doelstellingen die Luc vormt zijn met het oog op lange termijn. Een duurzaam bedrijf worden kun je niet op 1 dag. Deze doelstellingen behoren tot doelen van de afdelingsmanager. Het gaat namelijk nog steeds hoofdzakelijk over de logistieke afdeling.

Per logistieke afdeling zijn er ook nog daily meetings. Daarbij komen de managers samen om alle boten te bespreken die onderweg zijn en mogelijke problemen op te lossen.

Het personeelslid is vooral bezig met zaken op korte termijn te regelen. Bart werkt de papieren van boten die reeds aangekomen zijn.

Groepssamenwerking / feedback


Wat ik gemerkt heb bij Dow is dat de typische hiërarchie met veel verschillende lagen daar niet gebruikt wordt. Dit heeft als gevolg dat het personeel meer gaat samenwerken en er een vlotte communicatie is.

Er zijn teamoverleggen waarbij de managers met hun personeelsleden gaan praten. Ze communiceren heel open.

Besluitvormingsproces



Over kleine dagelijkse beslissingen wordt er niet uitvoerig nagedacht en gaan de managers vooral beperkt rationeel of intuïtief over tot een besluit. Bij grote beslissingen gaat men wel rationeel denken. Tijdens mijn kijkstage was er een probleem met vluchtelingen die in camions kruipen. Tijdens deze meeting werden alle opties vergeleken met elkaar vooraleer er een beslissing genomen werd.

HRM

Uit mijn interviews met iedereen binnen Dow kwam 1 ding telkens terug en dat was de mogelijkheid tot doorgroeien. Deze motiverende factor was belangrijk voor hun keuze voor het bedrijf.

Opleidingen en trainingen worden er niet veel gegeven maar de werknemers zijn wel gemotiveerd genoeg om na hun uren bij te leren.

Bedrijfscultuur

Dow heeft ook enkele waarden: integriteit, respect voor mensen, en bescherming van onze planeet, waarde creëren, gerespecteerd worden en innovatief zijn.

Dit uit zich op verschillende manieren. Bijvoorbeeld ze hebben mensen die bezig zijn met duurzaamheid in dienst genomen. Dit verwijst naar de waarde van de bescherming van de planeet.

Er zijn nog enkele opvallende dingen aan de bedrijfscultuur. Ze hebben geen speciale parkeerplaatsen voor managers waaruit je kan afleiden dat hiërarchie niet belangrijk is.

Ze gebruiken ook heel veel afkortingen wat eigen is aan hen en maken ook veel gebruik van het Engels waaruit je kan afleiden dat het een internationaal bedrijf.

Tot slot is Dow een mens georiënteerd bedrijf. Gemiddeld om je 3 à 4 jaar veranderen werknemers van functie en kunnen zichzelf ontwikkelen.

Internationale cultuur

Dow is een internationaal bedrijf met vestigingen over de hele wereld. Dit brengt verschillende dingen met zich mee.

Katja werkte reeds voor Dow in Amerika maar mocht door haar interesse in logistiek, bij de vestiging in Nederland werken. Dow staat open voor personeelsleden die in een ander land willen werken.

Verder blijft het soms moeilijk om dat er verschillen zijn tussen de werkwijze in Amerika en de werkwijze in Europa. Elk heeft zijn eigen structuur.

Tot slot gebeuren meetings vooral telefonisch aangezien de managers verspreid zijn over verschillende landen.

© 2017 Portfolio TMD, 1e jaar bedrijfsmanagement, Arteveldehogeschool, Pauline Van de Voorde
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin